Első kézből az Irgalmasság Szentévéről
Interjú
Érszegi Márk Aurél Vatikán-szakértővel, a Szentszéki Magyar Nagykövetség
tanácsosával
(Élünk. A Budaörsi Római Katolikus Plébánia lapja, 2016. december 25., XVII. évf. 2.)
Hogyan
látta Rómában az Irgalmasság Évének eseményeit, mennyire mozgatta meg az
esemény pl. a fővárosban élő lakosságot?
Az Irgalmasság Szentéve
valóban rendkívüli volt – mindenekelőtt abban az értelemben, hogy a „rendes”,
tehát 25 évenként esedékes szentévek között hirdette meg a pápa. Szándéka
szerint ez a szentév amolyan „glocal” volt, tehát egyszerre globális, vagyis az
egész világon hasonlóképpen megünnepelt, s ugyanakkor helyi jellegű, vagy
inkább „decentralizált”. Ez utóbbi alatt főként azt kell érteni, hogy minden
egyházmegyében lehetőség volt szentkaput nyitni, ami az elmúlt hétszáz évben
Róma kiváltsága volt.
Magának Róma városának
meglehetősen kevés időt hagyott Ferenc pápa arra, hogy felkészüljön a
jubileumra. Ezt persze a város lakossága sajnálta is. Hiszen a szentévek mindig
is jó alkalmat jelentettek arra, hogy Rómát „rendbe rakják”, felújítsák,
fejlesszék. A mostani szentév hirtelen jött meghirdetésével erre most nem volt
igazán lehetőség, s a város nem is nagyon örült neki.
Szinte végig hallani
lehetett a vitát, hogy vajon sok vagy kevés zarándok érkezik-e Rómába.
Kiderült, hogy egy „rendes” évvel összevetve sem volt kiemelkedő az idei
forgalom. Valójában maga a pápa akarta így azzal, hogy – mint említettem –
„decentralizálta” a szentévet: a szentkapu átlépéséhez, a búcsú elnyeréséhez
nem volt szükség feltétlen Rómába eljönni, elég volt a saját egyházmegyei
székesegyházig, vagy kiemelt kegyhelyig elmenni. S bizony, a szentév római
megítélését kicsit ez is befolyásolta. Igaz, így az itteni híveknek is több
lehetősége volt a jubileum lelki oldalára koncentrálni.
A visszajelzések alapján hogyan élte meg a
világegyház az Irgalmasság Évét?
Szervezési oldalról már többen mérleget
vontak, s a mostani szentév sajátosságaiból következik, hogy nem lehet azt a
2000. évi Nagy Jubileumhoz mérni. Ugyanakkor az olyan „csúcspontok”, mint az
Eucharisztikus Világkongresszus a Fülöp-szigeteken, az Ifjúsági Világnap Krakkóban,
vagy Teréz anya szentté avatása a Vatikánban alkalmasak voltak arra, hogy a
hívek nagy tömegeit megmozgassák. A lelki hatások persze hosszú távon
jelentkeznek igazán. Van azért egy olyan érzésem, hogy a 2016-os év inkább az
Amoris laetitia buzdítás miatt fog bevonulni az egyháztörténelembe…
A
szentév mely eseményét emelné ki, amely az Ön számára is nagy jelentőséggel
bírt?
Egyedülálló élmény volt
számomra a szentév megnyitása, 2015. december 8-án. A Szentszéknél akkreditált
diplomáciai testület soraiban ültem, s így az elsők közt (azt hiszem, az első
százban benne voltam…) léphettem át a szent kaput. Megindító volt látni, amint
XVI. Benedek is megjelent, s Ferenc pápa után ő lépte át másodiknak a küszöböt.
A másik szentévi esemény, ami közelről
érintett engem az a Máriás Jubileum volt, október 8-án. Három magyar
Mária-kegyhely volt jelen a világ minden részéről érkező delegációk sorában:
Csíksomlyó, Máriapócs és a vatikáni magyar kápolna, ami a Magyarok
Nagyasszonyának fontos kegyhelyévé vált az elmúlt 35 évben. Utóbbi
képviseletében magam is részt vettem a római magyarok delegációjában (ráadásul
éppen Magyarok Nagyasszonya ünnepe volt aznap).
A
pápaság intézményének kutatójaként hogyan látja, az aktuális szentévek
mennyiben hatottak az egyház életére?
A szentévek gyakorlata a pápák egyik
„zseniális” találmányának tekinthető. Hiszen rendszeres időközönként
lehetőséget ad arra, hogy az egész egyház „megmozduljon”. Mindenekelőtt fizikai
értelemben: a zarándoklat a szentkapuhoz minden korban tömegeket vonzott. Mert
hiszen szükség van egy konkrét, kézzel tapintható jelre, helyre, amihez az
ember a szentév lelki tartalmait és folyamatait hozzá tudja kapcsolni. Nagyon
sokaknak segítséget nyújt ugyanis a lelki út megtételében, ha fizikailag is
útra kelnek, kiszakadnak a megszokott hétköznapi környezetből, áldozatot és
fáradalmakat vállalnak a szent cél érdekében. A szentév a szentkapuval pont
erre jó. Nem véletlenül állta ki hétszáz év próbáját, miközben oly sok minden
átalakult a katolikus egyházban, az emberek vallásosságában. S azáltal, hogy hagyományosan
Róma volt a szentévek központja, az oda igyekvő hívek és pásztoraik egyúttal az
egyház egyetemességét is tudatosíthatták magukban, illetve tanúsíthatták a
világ előtt. S persze erősíthették közösségüket Péter utódával, aki az egyház
egységét testesíti meg.
A „hagyományos” szentévek mellett az utóbbi
évszázadban megjelentek a rendkívüli szentévek, amelyeknek konkrét „témája” is
volt: az 1933-as és 1983-as „Megváltás Rendkívüli Szentéve”. Továbbá a nem is
szentévnek számító központi elrendelésű „tematikus” évek, mint a Szent Pál év,
a Papság Éve, a Hit Éve, a Szerzetesség Éve – hogy csak a legutóbbiakat
említsem. Ezek is részben hasonló megfontolásokat követnek, csak egy-egy
speciális egyházi valóságra, vagy inkább az egyetemes keresztény üzenet egy-egy
sajátos aspektusára kívánják ráirányítani a hívek figyelmét. Ezek tehát a
„kövér legelőt” biztosítják, ahol a „nyáj” bőséges táplálékot találhat – s hogy
mennyire lakik jól, az persze nagyban múlik a pásztorokon is.
Az interjút Grósz András
készítette.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése