A
Pápai Történettudományi Bizottság háromnapos tudományos tanácskozást rendezett
az I. Világháború végének centenáriuma alkalmából a Pápai Lateráni Egyetemmel
és a Római Magyar Akadémiácal együttműködésben, 2018. november 14-16. között. A
„Szentszék és a katolikusok a háború utáni világban (1918-1922” (“Santa Sede e
Cattolici nel mondo postbellico (1918-1922)”) c. konferencia megnyitójára a
Lateráni Egyetemen került sor, Pietro Parolin bíboros államtitkár előadásával.
A
bíboros az I. világháború végén a Szentszék és a katolikus Egyház előtt álló
főbb kihívásokat elemezve kifejtette, hogy lényegében az azokra kidolgozott
válasz tette lehetővé a Szentszék visszatértét a nemzetközi politikai
színtérre, illetőleg a katolikusok bekapcsolódását országaik
társadalmi-politikai folyamataiba, ami mindmáig meghatározónak bizonyul.
A
háborút lezáró békékhez a Szentszék ambivalensen viszonyult – mutatott rá
Parolin bíboros –: értékelte a háború lezárását, de hiányolta a szerződésekből
a tartós béke előfeltételének számító kiengesztelődés szellemiségét. A pápaság
számára a háború végén a legnagyobb kihívást az Osztrák-Magyar Monarchia
megszűnése jelentette, mert noha nem voltak illúziói a belső egyházi helyzet
tekintetében, mégis az utolsó magát katolikusnak valló nagyhatalomról volt szó.
Ezzel szemben a legtöbb európai államon belül liberális-szocialista és laicista
erők kerekedtek felül – nem is szólva a bolsevik veszélyről – melyek a hitnek
és az Egyháznak a közéletből való kirekesztésére törekedtek. A Népszövetséghez
is vegyes érzelmekkel közelített a Szentszék, érzékelve benne az egyházellenes,
liberális és szabadkőműves eszmeiség érvényesülését.
A
közélet főszereplőjévé az Egyházzal való kapcsolataikat fokozatosan elveszítő
néptömegek léptek elő, s közben meggyengültek az olyan hagyományos közösségek,
mint a család. XV. Benedek pápa ezért felismerte, hogy ebben a helyzetben az
Egyház legfőbb támaszává az uralkodók és hagyományos elitek helyett ugyancsak a
hívők tömegei léphetnek elő – s ez indította el a kereszténydemokrácia
fejlődését. Az újjáalakuló nemzetköri rendben a pápa szorgalmazta a keresztény
értékek közéleti megjelenítését, a katolikusok felelős állampolgári szerepvállalását,
s a politikai hatalom megítélésének fokmérőjévé az Egyház szabadságának
biztosítását tette. A pápa elismerte a nemzetek igazságos és jogos törekvéseit,
elismerve a nemzet mint természetes közösség erkölcsi és politikai értékét (ti.
a hazaszeretet mint a 4. parancsolat kívánalma). A bíboros államtitkár
rámutatott, a Szentszék nem hagyta, hogy kihagyják a nemzetközi rend
alakításából s az Egyházat a sekrestyékbe szorítsák vissza, ezért az olasz
vétót megkerülve a nagyhatalmak nemzeti egyházain keresztül törekedett elveit a
béketárgyalások során érvényre juttatni, majd a következő években
megsokszorozta diplomáciai képviseleteinek és nemzetközi szerződéseinek számát.
A konferencia megnyitója P. Bernard Ardurával és Pietro Parolin bíborossal |
Fejérdy András és Habsburg-Lotharingiai Eduard nagykövet (fotó: Várhelyi Klára) |
A
konferencia összefoglaló előadását Fejérdy András, az MTA Történettudományi
Intézete és a PPKE HTK munkatársa tartotta. A Palazzo Falconieriben tartott
ülésszakon megjelent Walter Brandmüller bíboros, a Pápai Történettudományi
Bizottság korábbi elnöke, valamint Marc Ouellet bíboros, a Püspöki Kongregáció
prefektusa is. P. bernard Ardua O.Praem, a Bizottság jelenlegi elnöke meleg
szavakkal mondott köszönetet a vendéglátásért. Az előadások szövegeit a Pápai Történettudományi Bizottság később külön kötetben jelenteti meg.
P. Bernard Ardura O.Praem, a Pápai Történettudományi Bizottság elnöke a konferencián (fotó: Várhelyi Klára) |