A L'Osservatore Romano vatikáni napilap március 2-i számában jelent meg Veres András szombathelyi megyéspüspök, a MKPK elnöke cikke a Szent Márton-évről. Alább közöljük a cikk teljes magyar verzióját.
Az Irgalmasság és Szent Márton kettős jubileuma
Veres András,
szombathelyi megyéspüspök
Szerencsés
egybeesés folytán 2016-ban két jubileumot is ünneplünk Magyarországon: a Ferenc
pápa által meghirdetett Irgalmasság Szent Évét, valamint Szent Márton
születésének 1700. évfordulóját. Ugyanis éppen a mai Magyarország területén
született 316-ban Márton, a világ egyik legismertebb szentje, akinek a
katonaköpenyét a koldussal megosztó képe mindig is megragadta az emberek
figyelmét.
A segítő szeretet
kiemelkedő szentjeként tartják őt számon, hiszen a mezítelenek felruházása az
irgalmasság testi cselekedeteinek egyike. Ám Márton az irgalmasság lelki
cselekedeteinek gyakorlásában is kitűnt, melyek közül némelyik kifejezetten
szülőföldjéhez, Pannóniához köthető.
E két jubileum szerencsés
egybeesése legékesebb jelképének tekinthetjük a szombathelyi székesegyház új
bronzkapuját, ami az egyházmegye Irgalmasság Kapujaként is szolgál. A
kapuszárnyakat díszítő hat dombormű, Veres Gábor szobrászművész alkotásai,
Szent Márton életének hat jeles epizódját állítja elénk.
A szombathelyi székesegyház kapuja, Szent Márton életéből vett jelenetekkel (Veres Gábor alkotása - fotó: Szombathelyi Egyházmegye) |
Az első dombormű Márton
316-ban történt születését ábrázolja, aki „Pannonia
Sabaria nevű városából származott” (ld.
Sulpicius Severus, Szent Márton Élete, II.). Az akkori Pannonia
Prima tartomány polgári közigazgatási székhelye Savaria, a mai Szombathely volt,
mely 1777 óta püspöki székhely. Magyarországon ez az egyetlen város, ahol a
keresztény hit folyamatossága bizonyosra vehető a kezdetektől fogva, azaz több
mint XVII évszázada, s ez nagyrészt Szent Mártonnak köszönhető. Sulpicius
Severus által megörökített szülővárosa ugyanis a keresztények körében nem
merült feledésbe még a népvándorlás sötét évszázadai során sem, majd pedig Nagy
Károly vitte be újra a köztudatba, amikor 791-ben, éppen a frank királyok
védőszentje iránti tisztelete okán kívánta felkeresni a várost.
Márton még
gyermekkorában költözött szüleivel Paviába, majd Galliában töltötte katonai
szolgálatát. A bronzkapu ötödik domborműve az ismert amiens-i jelentet idézi
fel, amikor „kardot rántva, köpenyét
kettévágta, és az egyik felét a koldusnak adta” (Sulpicius
Severus, Szent Márton Élete, III.), akit télvíz idején mezítelenül
talált a városkapunál.
Miután leszerelt a
katonaságtól, Márton „álmában
figyelmeztetést kapott, hogy vallásos buzgósággal keresse fel szülőhazáját és
szüleit, akik még mindig pogányok voltak” (Sulpicius Severus, Szent Márton Élete, V.),
és akik mondhatni „nyugdíjasként” visszatértek származási helyükre, Sabariába.
Márton hazai működését részleges sikerek kísérték: „anyját a pogányság
tévelygésétől megszabadította, atyja megmaradt a gonoszságban: példájával
azonban sokakat megmentett” (Sulpicius Severus, Szent Márton Élete,
VI.). A kapu második domborműve felidézi, amikor Márton, a hagyomány szerint a
mai szombathelyi Szent Márton templom előtti kút vizével megkereszteli édesanyját.
A templom, amelyről a IX. század óta vannak biztos adataink, Márton
feltételezett szülőházára épült, s régészeti leletek tanúsítják az ottani
keresztény jelenlétet Márton idejében.
Noha Mártont
tekintik az első nem vértanú szentnek, neki is valamiképpen vérét kellett ontania
a hithez való hűsége miatt. A IV. század közepén ugyanis az ariánus eretnekség nagyon
erős volt Pannóniában (s a tágabban vett Illiricumban). Márton azonban „majdhogynem egymagában, határozottan
küzdött a püspökök hitetlensége ellen” Pannóniában, amiért is „nyilvánosan megvesszőzték, s végül kiűzték
a városból” (Sulpicius Severus, Szent Márton Élete, VI.). A Szent kiűzetését
ábrázolja a kapu harmadik domborműve, hogy emlékeztessen bennünket az
irgalmasság lelki cselekedeteire: a tudatlanokat tanítani, a
bűnösöket meginteni, az ellenünk vétkezőknek megbocsátani.
A hatodik jelenet a Szent albengai
miséjét idézi meg: miután saját tunikáját odaadta egy szegénynek, a mise közben
csupaszon maradt karját angyalok takarták be. (vö.: Jacobus De Voragine, Legenda
Aurea, 161). A negyedik dombormű pedig Szent Márton halálát ábrázolja,
amint „nemes fekhelyén, azaz a hamuban egy takaróval feküdt” (Sulpicius
Severus, Harmadik levél Bassulához, 14.).
Magyarország első királya, Szent István,
országa első védőszentjéül éppen a pannóniai származású katonát választotta. Az
ő közbenjárásának tulajdonította a győzelmet, mely megszilárdította uralmát, s
vele a magyarországi kereszténység jövőjét. Fogadalmához híven István király
jelentős birtokokat és kiváltságokat adományozott a Szent Márton tiszteletére
szentelt bencés monostornak, mely Pannónia Szent Hegyén, a mai Pannonhalmán
épült.
A Szombathelyi Egyházmegye és a
Pannonhalmi Szent Márton Főapátság számos lelki, kulturális és karitatív
kezdeményezéssel készül a kettős jubileumi évre. Közülük megemlítendő Szent
Márton ereklyéjének zarándoklata a két egyházmegyében, a 2016. július 9-10-i
szombathelyi nemzetközi katolikus találkozó, a Budapesten megrendezésre kerülő Katolikus
Társadalmi Napok, valamint a Szombathelyen és Pannonhalmán közösen megrendezett
„Szent Márton és Pannónia” című kiállítás, mely az ókori Pannónia keresztény
közösségeinek történelmét, kultúráját és művészetét mutatja be.
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia
Szent Márton Évet hirdetett, és 2015. november 1-jén kiadott körlevelében a Szentet
úgy méltatta, mint aki „a történelemben továbbélő Krisztus megjelenítője volt, példát adva
arra, hogy mindig a saját korunkban kell az evangéliumot valóra váltani”. Szent Márton –
folytatódik a körlevél – „az Egyház
szabadságáért és tiszta tanításáért küzdött, püspökként is szegénységben élt, s
ha nem az ő személyéről volt szó, határozottan lépett föl az igaz hit és
Egyháza védelmében. Az Evangélium igazságáért szükség esetén még
püspöktársaival és a politika irányítóival szemben is fellépett. (…) A mai szociális nehézségek láttán őt
állíthatjuk sokak szeme elé a felebaráti szeretet példaképeként és a békesség
hatékony képviselőjeként. Életpéldája a nem hívők számára is vonzó. Bár a
világméretű szegénység orvoslására ma komplex gazdasági terveket kell
készíteni, mégis nyilvánvaló, hogy az egyéni, személyes szeretet
jótéteményeire, az irgalmasság testi és lelki cselekedeteire legalább annyira
szükség van, mint egy falat kenyérre. Ha Márton példáját követjük, akkor
közösségben vagyunk mindazokkal, akik szükséget szenvednek, bárhonnan
érkezzenek is, és közösségben mindazokkal, akik lehetőségeikhez mérten
segítenek nekik – függetlenül meggyőződésüktől, értékrendszerüktől.”
Jelentőségteljes gesztussal – mely
egyúttal a Szent Mártontól örökölt, és közösen továbbfejlesztendő értékek iránti
megbecsülést is jelzi – a Magyar Kormány is meghirdette a Szent Márton
Emlékévet, jelentős pénzügyi támogatást biztosítva a jubileumi programok
számára, valamint az ország Szent Márton tiszteletére szentelt templomainak
felújítására. A Szent szülőhelyén emelt templom is így újulhatott meg a
jubileum kezdetére és lett újra felszentelve 2015 novemberében.
Szent Márton napjainkban is aktuális üzenete a másik ember iránti érzékenysége,
a másik ember problémáira való odafigyelése. Nem elsősorban a konkrét fizikai
segítség volt az, ami magával ragadta az embereket, hanem az a lelki
megközelítés, melyet a Szombathelyi Egyházmegye a Jubileumi Évre választott felemelő szeretet mottóban fogalmazott meg. A köntösét megosztó Szent Márton
ugyanis nemcsak fizikailag segít a kolduson, hanem fel is emeli a szeretet
által. Az ilyen szeretetre, az ilyen segítségre ma ugyanúgy szükségünk van,
mint Szent Márton korában.
A L'Osservatore Romano március 2-i számában megjelent cikk |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése